Заборгованість за комуналку — поширена проблема в Україні, особливо в умовах війни та економічної нестабільності. У разі тривалої несплати постачальники нараховують клієнтам пеню, мають право стягувати кошти в примусовому порядку через суд, а в деяких випадках — припиняти надання послуг абонентам.
За які види комунальних послуг і на яких підставах боржникам може загрожувати відключення, з’ясуємо у статті. Крім того, розповімо про врегулювання питань заборгованості та надамо рекомендації, що допоможуть уникнути подібних проблем.
Як працює система нарахування заборгованості за комунальні послуги

Згідно з нормами Закону № 2189–VIII від 9 листопада 2017 року «Про житлово-комунальні послуги» постачання ЖКП абонентам здійснюється на основі укладення договорів з постачальниками. Компанії контролюють розрахунки та фіксують заборгованість, а у разі тривалої несплати — стягують пеню або застосовують відключення послуг (якщо це не забороняє закон). Примусове стягнення коштів можливе через судовий процес і відкриття виконавчого провадження.
Чинні правила щодо стягнення боргів: штрафи та пеня
У березні 2022 року у зв’язку з воєнним станом уряд запровадив мораторій на нарахування пені або відключення боржників від комунальних послуг. Такі послаблення призвели до накопичення боргів, недостатнього фінансування галузі, а відповідно, створили загрозу для нормального функціонування енергетичної й газопостачальної системи, стабільного тепло- і водопостачання.
Тому наприкінці 2023 року Кабмін повернув штрафи та можливість від’єднання абонентів від постачання ЖКП за тривалу їхню несплату. Рішення покликане стимулювати населення вчасно розраховуватися за комунальні послуги, встановити баланс між інтересами споживачів і постачальників.
Які комунальні послуги можуть бути припинені
Відключення послуг як захід, спрямований на підтримання платіжної дисципліни серед населення, застосовується до постачання:
- електроенергії;
- газу;
- води.
Тож щоб ваш будинок або квартира залишалися комфортними для життя і відпочинку, варто регулярно оплачувати електроенергію, воду та споживання блакитного палива.
Оскільки у більшості багатоквартирних будинків встановлена паралельна система опалення, відключити за борги окреме помешкання неможливо. У таких випадках боржникам нараховується пеня (що згідно з чинним законодавством не може перевищувати 0,01% за кожен день прострочення і 100% загальної суми заборгованості). Крім того, застосовується примусове стягнення несплачених сум через суд.

Як боржники можуть уникнути відключення: реструктуризація боргу
Щоб уникнути від’єднання житла від водо-, газо- та енергопостачання, а також проблем, пов’язаних з відновленням надання послуг, споживачам потрібно завжди вчасно платити за воду та інші ресурси, якими вони користуються. Втім, у житті бувають різні ситуації. Якщо у вас певний час не було коштів на оплату комуналки, а накопичені борги неможливо віддати всі й одразу, ви можете домовитися з постачальниками про реструктуризацію.
Практики списання заборгованостей за комунальні послуги наразі в Україні немає, тож реструктуризація є найкращим способом розв’язання проблеми. Щоб отримати можливість погашати борг частинами, необхідно уточнити у постачальника порядок застосування цього механізму, перелік документів, які потрібно надати, та узгодити графік платежів. Після належного оформлення звернення абонент поступово і без значного навантаження на бюджет зможе виплачувати кошти компанії.
Реструктуризація боргів за комуналку дозволяє:
- уникнути припинення надання послуг і витрат на їхнє відновлення;
- обійтися без судових процесів, блокування карток, арешту майна тощо.
Досягнення домовленостей щодо сплати боргу частинами вигідне як платникам, так і надавачам послуг. До речі, боржники, що погодилися на реструктуризацію, можуть розраховувати на отримання субсидії. Обов’язкові умови — надання Пенсійному фонду відповідного договору з постачальником і регулярне внесення платежів.
Право компаній на відключення абонентів: коли це відбувається
Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені постановою НКРЕКП № 312 від 14 березня 2012 року, енергопостачальник може припинити надання послуг у разі несплати за них протягом 3 місяців поспіль. Відключення здійснюється в тому випадку, якщо навіть після отримання двох відповідних попереджень (за 10 і 5 днів) абонент не робить жодних кроків, щоб врегулювати проблему.
Якщо побутовий споживач не сплатив за газ протягом 10 днів з кінцевої дати, передбаченої для виконання зобов’язання і зафіксованої в договорі з постачальником, компанія може припинити надання послуги, надіславши боржникові письмове повідомлення. У ньому мають бути вказані підстава і дата відключення, що має настати не раніше ніж через 3 дні після отримання сповіщення.

У частині 4 статті 26 Закону про ЖКП зазначається, що будь-які компанії (крім постачальників електроенергії та газу) мають право припинити чи обмежити надання послуги впродовж 30 днів з моменту отримання попередження про це абонентом. Повідомлення надсилається не раніше наступного робочого дня після закінчення граничного строку платежу, визначеного законом або договором.
Відключення комунальних послуг у разі великого боргу
Чинне законодавство не містить мінімальної та максимальної суми, за несплату якої споживачеві можуть припинити надавати той чи інший вид послуг. Це може бути як 50 гривень, так і десятки тисяч. Підставою для відключення є сам факт тривалого прострочення. Тому варто чітко дотримуватися термінів, встановлених у договорі з компанією-постачальником.
До речі, якщо у вас немає часу ходити з паперовими рахунками в банк, на пошту або шукати термінал, ви можете платити за опалення, газ, світло та інші види комуналки на Portmone.

Судовий процес за несплату за комунальні послуги
Якщо попередження не працюють, а відключення від надання послуги є неможливим або недоцільним, комунальні підприємства та інші постачальники звертаються з позовом до суду. У випадку винесення рішення не на користь боржника останній повинен буде сплатити:
- основну суму боргу;
- пеню;
- 3% річних від простроченої суми плюс інфляційні нарахування. Така вимога міститься у статті 625 Цивільного кодексу;
- судові витрати.
Як боржникам можна врегулювати питання з комунальними послугами
Якщо у вас накопичилися борги, ви їх визнаєте і готові сплачувати поступово, домовляйтеся з постачальником про реструктуризацію. Як показує практика, компанії охоче йдуть назустріч споживачам. Втім, що робити, якщо ви не погоджуєтеся з сумою нарахувань або перебуваєте за кордоном, а ваше житло стоїть порожнє?
За наявності законних підстав боржники мають шанс оскаржити або частково зменшити розмір нарахувань, звернувшись з позовом до суду. В Україні вже неодноразово мали місце випадки, коли за відсутності підтвердження споживачем отримання попереджувального повідомлення судові органи визнавали відключення від комунальних послуг неправомірним. Відсутність облікових даних або надання неякісних послуг є підставою для скасування боргу.
Власники житла, котрі впродовж більше ніж 30 днів проживають в іншому регіоні чи країні, звільняються від сплати за воду, світло й газ (за наявності лічильників), а також від платежів за обслуговування будинку та вивезення сміття. Для цього компаніям потрібно надати заяву і підтверджувальний документ (довідку ВПО або копію паперів про статус біженця). Щоправда, за централізоване опалення все одно доведеться платити, оскільки технічної можливості «відрізати» його наразі немає.
Рекомендації для споживачів щодо запобігання відключенню
Щоб не допустити відключення, нарахування пені або звернення компанії до суду, споживачам слід:
- дотримуватися термінів сплати рахунків. Швидко заплатити за газ, світло та інші види послуг можна на сайті або в мобільному застосунку Portmone;
- користуватися пільгами та субсидіями, якщо держава надає таке право;
- домовлятися з постачальником про розстрочку у разі виникнення боргу і неможливості виплатити його миттєво.
Обравши Portmone, ви матимете змогу контролювати витрати, вчасно оплачувати рахунки та уникнути непорозумінь з надавачами комунальних послуг.