Порядок бронювання військовозобов’язаних у 2024 році

Порядок бронювання військовозобов’язаних у 2024 році
Stanislav Shulga
Stanislav Shulga
5 717

Однією з підстав для отримання відстрочки від призову з початку повномасштабної війни є бронювання працівників критичної інфраструктури, зокрема оборонних підприємств, а також деяких категорій держслужбовців. З 18 травня 2024 року набувають чинності зміни до закону про мобілізацію, разом з ними починають діяти оновлені правила застосування броні для військовозобов’язаних. 

У цьому матеріалі ми з’ясуємо, яких фахівців і на який термін можуть забронювати українські підприємства. Розповімо, як проходить процедура та які умови має виконати роботодавець.

На бронь від мобілізації за новими правилами мають право розраховувати співробітники:

  • держструктур і органів місцевого самоврядування;
  • медіа, культурних закладів;
  • організацій, що займаються виробництвом товарів для потреб армії, боєприпасів, виготовляють або ремонтують військову техніку;
  • компаній, що виконують мобілізаційні завдання (замовлення);
  • підприємств і установ, що є критично важливими для функціонування економіки держави та забезпечення життєдіяльності населення під час воєнного стану.

Законодавчі нововведення передбачають два варіанти відстрочки — понад 50% (подекуди до 100%, раніше така можливість була відсутня) та до 50% працівників включно. У першому випадку, якщо йдеться про промислові підприємства, компанія-роботодавець має відповідати наступним критеріям:

  • бути учасником або співвиконавцем за угодою з держзамовлення;
  • виготовляти продукцію, надавати послуги оборонного призначення в обсягах, що перевищує ½ загального виробництва.

Підприємства, що працюють у галузі промисловості, в космічній або літакобудівній сферах, можуть забронювати до 50% робітників у разі виконання одночасно трьох умов з п’яти, дві з яких вказані вище. Додатковими умовами є:

  • включення до електронного реєстру учасників відбору і виконавців держконтрактів;
  • участь у державних програмах з літакобудівництва та космічної діяльності;
  • вироблення товарів, виконання робіт чи надання послуг для оборонно-промислового комплексу нашої держави.

Згідно з Порядком, що затверджений постановою Кабміну №76 від 27 січня 2023 року, підприємства, що визнаються критично важливими, мають відповідати наступним критеріям:

  • сума прибутку за звітний податковий рік перевищує €32 млн в еквіваленті;
  • загальна сума обов’язкових платежів, зборів та інших податкових відрахувань за звітний податковий рік є більшою, ніж еквівалент €1,5 млн;
  • працівники заробляють суму, що є не нижчою за середню зарплатню в регіоні;
  • наявність резидентства в «Дія.Сіті».

Також перевіряється відсутність заборгованості за сплату єдиного соціального внеску. До речі, якщо ви є ФОПом, скористайтеся зручною можливістю сплатити ЄСВ онлайн за допомогою Portmone.

Значущість компанії для економіки та життя населення встановлюється центральним органом виконавчої влади або іншим уповноваженим органом. До критично важливих, зокрема, належать суб’єкти ОПК, паливно-енергетичного комплексу, комунальні підприємства, організації, що реалізують гуманітарні проєкти тощо. Статус діє протягом року.

Важливо! У зв’язку з запровадженням нових правил бронювання військовозобов’язаних Кабмін подовжив дію чинних відстрочок від призову на 1 місяць.

Перелік посад, які підлягають бронюванню на період мобілізації

Чинні нормативні акти про мобілізацію не передбачають чітко окресленого переліку посад для бронювання військовозобов’язаних. Щодо держслужбовців, то згідно з нововведеннями бронь поширюється на:

  • категорію А (керівників апарату Верховної Ради, Конституційного, Верховного суду тощо) — 100% військовозобов’язаних;
  • категорії Б і В (керівники органів місцевого самоврядування, головні, провідні спеціалісти та інші посади) — 50%.
Керівники критично важливих підприємств та їхні заступники також отримують гарантоване бронювання. Крім того, на відстрочку можуть претендувати 50% від загального штату працівників.

Перелік професій, які підлягають бронюванню, може встановлюватися окремими галузевими документами. Зокрема, наказом Міненерго № 93 від 27 лютого 2022 року об’єкти паливно-енергетичного комплексу мають право тимчасово звільняти від призову:

  • гірників;
  • електромеханіків;
  • диспетчерів;
  • електрослюсарів;
  • інженерів;
  • електромонтерів;
  • управлінців вищої та середньої ланки тощо.

Обов’язковими умовами для бронювання є:

  • працевлаштування на підставі трудового договору або контракту (це положення не стосується ФОПів і гіг-фахівців);
  • перебування особи на військовому обліку (факт проходження служби в минулому значення не має).

До списків можуть включатися також військовозобов’язані жінки та працівники-сумісники. 

Не підлягають бронюванню:

  • призовники;
  • особи, визнані непридатними до служби та виключені з обліку;
  • офіцери, військовозобов’язані, які мають особливо цінні для ЗСУ спеціальності;
  • працівники, що підпадають під дію статті 23 Закону про мобілізацію, тобто мають право на відстрочку (батьки трьох і більше дітей, чоловіки, котрі доглядають за дружиною, дитиною, батьками з інвалідністю тощо).

Крім того, важливо розрізняти автоматичну відстрочку і бронювання деяких посад. У першому випадку йдеться про:

  • держслужбовців, які займаються законотворчою діяльністю, працюють у сфері кібербезпеки, кіберзахисту, IT-відділах, що забезпечують діяльність ВРУ, Президента і Кабміну;
  • наукових працівників;
  • викладачів вишів і закладів передвищої освіти;
  • педагогічних працівників загальноосвітніх шкіл і професійно-технічних ліцеїв (за умови працевлаштування не менше ніж на 0,75 ставки).

Такі працівники та їхні роботодавці не проходять жодних процедур.

Окремо слід згадати про співробітників поліції. Раніше ця категорія перебувала на окремому обліку. Тепер на них поширюється 100% бронювання, як і на працівників ДСНС, суддів, органів прокуратури, НАБУ, БЕБ і ДБР.

Як оформити бронювання співробітників

Отже, ми з’ясували, хто має бронь від мобілізації. Тепер детально розповімо про алгоритм бронювання військовозобов’язаних. Процедура складається з наступних кроків.

  • Роботодавець визначає посади, без яких діяльність підприємства буде складною або неможливою, після чого складає список найманих працівників, котрих вкрай необхідно залишити на роботі.
  • Представники компанії готують документи, потрібні для оформлення броні. На їхньому переліку ми зупинимося окремо.
  • Документи подаються до галузевого держоргану або місцевої військової чи цивільної адміністрації, погоджуються з Міноборони (до нововведень цю функцію виконував Генштаб). Пропозиції надсилаються в паперовому або електронному вигляді за формою, що затверджена постановою КМУ № 76.
  • Мінекономіки ухвалює рішення, надсилає його до Генерального штабу і підприємства.
  • Генштаб пересилає списки та документи для бронювання в ТЦК. Громадян ставлять на спеціальний облік.

Розгляд запитів здійснюється зазвичай протягом 25 днів. Втім, процедура може затягнутися на місяць. Крім того, не варто відкидати імовірність відмови у наданні броні. Подібні випадки найчастіше стосуються працівників, що мають дефіцитні військові спеціальності. 

За робітників, що залишаються працювати на підприємстві, як і раніше, сплачуються податок на доходи, єдиний соцвнесок та військовий збір. Оплата ПДФО фізичними особами — підприємцями може здійснюватися онлайн за допомогою платформи «Портмоне».

Які документи необхідні для бронювання від мобілізації

Щоб оформити запит на відстрочку для працівників компанія-роботодавець має підготувати:

  • список військовозобов’язаних осіб, яких потрібно забронювати (за формою, що міститься у додатку 2 до постанови № 76);
  • довідку про кількість робітників, котрі підлягають призову (додаток 3);
  • лист-обґрунтування, де викладені підстави для продовження виконання працівниками своїх трудових обов’язків. Критично важливі підприємства також вказують дату і номер рішення, що підтверджує набуття відповідного статусу, інформацію щодо затвердження переліку таких компаній уповноваженим органом.

До перелічених документів додаються копії трудового договору та/або наказу про прийняття військовозобов’язаної особи на роботу, а також протоколу зборів про обрання відповідального за подання пропозицій. Своєю чергою, від самого працівника потрібні заява, копії паспорта і військово-облікового документа.

Бронювання ФОП від мобілізації

Ані в старому, ані в новому порядку бронювання співробітників, що перебувають на військовому обліку, немає жодної інформації про оформлення відстрочки для фізосіб-підприємців та людей, що на них працюють. На практиці під бронь підпадають здебільшого працівники державних і комунальних підприємств та комерційних компаній-гігантів.

На думку деяких юристів, теоретично бронювання для ФОПів, а також їхніх найманих робітників усе ж таки є можливим. Для цього їм потрібно підтвердити факт виконання оборонних замовлень для військових формувань чи певної територіальної громади. Процедура нічим не відрізняється від вищезазначеної.

Нагадаємо, що фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності на загальній системі оподаткування зобов’язані регулярно сплачувати ПДФО, ЄСВ і військовий збір за себе та працівників. Сьогодні сплатити військовий збір можливо через інтернет усього за кілька хвилин. Зручні та безпечні онлайн-платежі доступні на сайті та в мобільному застосунку Portmone.

Як перевірити наявність броні

Наразі в Україні не існує єдиного реєстру заброньованих осіб, доступного для пересічних громадян. Працівники, що бажають перевірити наявність броні від мобілізації, можуть звернутися:

  • до керівника за місцем працевлаштування;
  • безпосередньо до центру комплектації та соцпідтримки, за яким вони закріплені.
Документом, що підтверджує відстрочку від мобілізації, є витяг з рішення Міністерства економіки, завірений печаткою підприємства і підписом керівника. Його можна отримати у відділі кадрів і надалі надавати на вимогу представників ТЦК і СП.

Термін бронювання військовозобов’язаних

За загальним правилом бронь для співробітників, що підлягають призову до служби у війську надається на термін до 6 місяців. Подовження відстрочки чинним законодавством не передбачене. Після спливу вказаного терміну здійснюється повторне складання списків, подання і схвалення заявки.
Втім, у майбутньому процедура може змінитися. Тому роботодавцям і військовозобов’язаним варто стежити за законодавчими нововведеннями. Бути в курсі останніх змін щодо мобілізації, надання соціальної допомоги, виплати пенсій та субсидій допоможуть матеріали нашого блогу. Отже, залишаємося на зв’язку.

Сподобалась стаття? Оцініть, будь ласка. Автору буде приємно 😌
Та поділіться в месенджерах