Найпопулярнішою організаційно-правовою формою юридичних осіб в Україні є товариство з обмеженою відповідальністю. Реєстрацію ТОВ обирають, коли засновниками компанії бажають бути кілька осіб, а також якщо власники планують залучати інвестиції та розвивати бізнес з великими оборотами. Крім того, для деяких напрямів, наприклад, для надання фінансових чи страхових послуг, створення ФОПу недостатньо, тому підприємцям доводиться відкривати юрособу.
У цій статті поговоримо про нюанси реєстрації ТОВ онлайн і офлайн, поділимося покроковим алгоритмом проходження процедури та з’ясуємо, що потрібно для початку роботи.
Перш ніж перейти до важливих етапів відкриття господарського товариства, пропонуємо розібратися, що таке ТОВ і в чому полягають його особливості.
Ключова ознака цієї організаційно-правової форми — відповідальність співвласників за боргами фірми виключно власною часткою в статутному капіталі. Про це, власне, і свідчить визначення «товариство з обмеженою відповідальністю». Натомість ФОП відповідає за зобов’язаннями власним майном і коштами на особистих рахунках.
Усі моменти, пов’язані зі створенням ТОВ, регулюються Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». У період дії воєнного стану додатково мають враховуватися положення постанови Кабміну № 209 від 6 березня 2022 року.
Чимало бізнесменів-початківців доручають реєстрацію компанії досвідченим юристам. Втім, це можна зробити самостійно, заощадивши кошти. Процес не такий вже й складний, тим паче коли під рукою є інструкція, в якій пошагово роз’яснюється, як відкрити ТОВ, які документи потрібні та куди їх надсилати.
Покрокова інструкція з реєстрації ТОВ
Щоб зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю, не звертаючись по допомогу до фахівців, потрібно виконати наступні дії.
- Визначитися з назвою компанії. Найменування має бути унікальним, не повторювати назву іншого зареєстрованого в Україні суб’єкта господарювання або торговельної марки. Наявність збігів можна перевірити в ЄДР, на сайтах YouControl або Opendatabot. Крім того, найменування не повинно бути схожим на назви держорганів, повторювати історичні назви, асоціюватися з комуністичним режимом, містити абревіатури чи інші елементи, заборонені законом.
- Обрати коди КВЕД. Нещодавно ми розповідали про вибір видів економічної діяльності для ФОПів. Для визначення напрямів ведення бізнесу ТОВ застосовується той самий класифікатор. Принцип обрання кодів аналогічний: один — головний, інші — відповідають додатковим послугам і суміжним видам діяльності.
Нагадаємо, що відсутність доходів за зареєстрованим КВЕДом не несе жодних негативних наслідків. Натомість провадження комерційної діяльності за кодом, не зафіксованим у реєстраційних документах, загрожує низкою проблем, зокрема блокуванням податкових накладних. Також варто враховувати, що застосування деяких кодів вимагає від компанії отримання ліцензії.
- Знайти юридичну адресу. Майбутні співвласники ТОВ мають змогу вибрати один з трьох доступних варіантів:
- придбання або оренда приміщення. Це найкращий шлях, оскільки надходження важливої кореспонденції та податкові перевірки відбуваються саме за зареєстрованою юрадресою;
- використання домашньої адреси будь-кого з учасників товариства. Такий вибір цілком законний, проте не дуже зручний з огляду на необхідність у візитах представників контрольних органів;
- оренда юридичної адреси в спеціалізованій компанії. У цьому разі варто звертатися до надійного надавача послуг, що пропонує немасову адресу з реальним офісом. Деякі організації включають до пакета обслуговування отримання кореспонденції, повідомлення про надходження листів або надання приміщень для проведення ревізій.
Зазначення в реєстраційних документах неправдивих даних або фактична відсутність компанії за юрадресою може призвести до блокування податкових накладних і нарахування штрафів. Внесення в ЄДР адреси, що є неактуальною або не існує, свідчить про ненадійність фірми та може відштовхнути потенційних клієнтів, інвесторів і партнерів.
- Сформувати статутний капітал. До нього можна включати грошові ресурси, цінні папери, рухоме та нерухоме майно, вартість якого оцінена незалежною експертизою. Найпоширеніший варіант — внесення грошових активів. Це може бути будь-яка сума від 1 грн.
Якщо товариство має кілька учасників, ступінь впливу кожного з них на роботу компанії залежить від його частки. Так, власник 50% має право блокувати діяльність ТОВ у випадку виникнення розбіжностей з іншими співзасновниками.
- Провести загальні збори учасників. На них затверджуються назва та юрадреса, призначається директор і визначається статус інших співзасновників. Крім того, формується та узгоджується статут, а також підписується протокол. Для створення статуту часто використовується шаблон, що адаптується під конкретні потреби суб’єкта господарської діяльності.
- Подати реєстраційну заяву. Цей етап передбачає заповнення форми 2, бланк якої затверджений наказом Мін’юсту №3268/5 від 18 листопада 2016 року (поля, дані за якими відсутні, не заповнюються). Заява і необхідні документи, на переліку яких далі ми зупинимося детальніше, подаються держреєстратору. Реєстрація ТОВ онлайн відбувається автоматично чи за його участю. Важливих нюансів процедури ми також торкнемося окремо.
- Обрати систему оподаткування. За замовчуванням діє загальна система. Проте, якщо власники бажають сплачувати єдиний податок і ПДВ, для цього разом із реєстраційною подаються окремі заяви.
На компанії, що мають штат найманих працівників, також покладаються сплата єдиного соціального внеску (22%) за кожного працевлаштованого, а також відрахування з їхніх зарплат ПДФО (18%) і військового збору (1,5%).
Для здійснення і прийняття юрособою платежів обов’язково потрібно відкрити банківський розрахунковий рахунок, що може бути гривневим або мультивалютним. Крім того, для подання звітності варто мати електронний цифровий підпис, котрий можна оформити в ЦСК податкової служби чи в банку одночасно з відкриттям рахунку. Наявність печатки для ТОВ сьогодні не є обов’язковою.
Як відкрити ТОВ через Дію
Електронна послуга з реєстрації товариства доступна в Україні з 2020 року. З серпня 2022-го участь держреєстратора не є обов’язковою, оскільки можливе також автоматичне відкриття ТОВ. У Дії функція має назву «Реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту». Модельний статут — це типовий установчий документ, що є однаковим для всіх юросіб, котрі його використовують.
Для реєстрації компанії в автоматичному режимі мають виконуватися наступні умови:
- всі співзасновники фірми — фізособи-резиденти;
- в заявці вказані унікальні номери запису в демографічному реєстрі всіх майбутніх бенефіціарних власників (їх можна знайти в паспорті у вигляді ID-картки або в біометричному документі для виїзду за кордон);
- щодо керівника і довіреної особи відсутні відомості про обмеження на зайняття певними видами діяльності.
Щоб подати реєстраційну заявку через Дію, скористайтеся простою інструкцією.
- Авторизуйтеся на порталі за допомогою Bank ID, Дія.Підпису, файлового чи апаратного ключа.
- У каталозі послуг перейдіть у вкладку «Створення бізнесу».
- Оберіть у переліку пункт «Реєстрація ТОВ на основі модельного статуту».
- Ознайомтеся з умовами та натисніть кнопку «Зареєструвати ТОВ».
- Введіть повну (за бажанням — також скорочену) назву майбутньої компанії українською мовою. За необхідності надалі працювати з закордонними контрагентами зазначте найменування англійською мовою.
- Вкажіть юридичну адресу і розмір статутного капіталу.
- Впишіть інформацію про всіх співзасновників і керівника. Визначте, чи матимуть вони довірених осіб.
- Вкажіть бенефіціарів, тобто осіб, що отримуватимуть прибуток з бізнесу.
- Надайте контактні дані для зв’язку з представниками ТОВ.
- Оберіть КВЕД.
- Визначтесь із системою оподаткування і сплатою ПДВ.
Підпишіть і надішліть заявку, що буде зареєстрована автоматично або через реєстратора та надійде до податкової. Її статус можна відстежити в особистому профілі в розділі замовлених послуг. Після внесення відомостей до ЄДР виписка з’явиться в кабінеті громадянина.
Переваги та недоліки відкриття ТОВ онлайн
Перевагами онлайн-реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю є:
- максимально проста процедура, для якої не потрібно готувати та збирати пакет документів, а також особисто відвідувати держреєстратора;
- можливість подати заявку за 20 хвилин. Отримати результат можна протягом 10 хвилин (у разі автоматичної реєстрації) або 1 дня (у випадку залучення держреєстратора);
- відсутність необхідності в поданні окремих заяв на застосування спрощеної системи оподаткування та реєстрації компанії в податковій як платника ПДВ. Усі дані вказуються в одній заявці та передаються ДПС;
- доступність формування власної редакції модельного статуту шляхом включення чи виключення окремих стандартних пунктів;
- безоплатність послуги. Реєстрація офлайн зазвичай потребує залучення нотаріуса, робота якого оплачується.
Водночас інтернет-реєстрація компанії неможлива, якщо:
- модельний статут не підходить для врегулювання діяльності товариства;
- хоча б один з учасників ТОВ не є громадянином України;
- потрібно внести зміни у функціонування ТОВ.
В усіх перелічених випадках реєстраційна процедура здійснюється виключно офлайн. Через Дію можливо лише перевести компанію на діяльність на основі модельного статуту.
Як зареєструвати ТОВ в Україні офлайн
Як ми вже зазначали вище, для реєстрації ТОВ потрібно заповнити заяву згідно з формою 2, а за необхідності — висловити бажання переказувати податки за спрощеною системою та бути платником ПДВ. Крім цих заяв слід підготувати:
- копії документів, що ідентифікують особи бенефіціарних власників;
- завірені нотаріусом статут і протокол зборів учасників, на яких було прийняте рішення про створення фірми;
- структуру власності за встановленою чинним законодавством формою.
Якщо співзасновником виступатиме іноземна юрособа, знадобляться витяги з судового, банківського і торговельного реєстрів.
Документи для реєстрації ТОВ подаються особисто або надсилаються поштою державному чи приватному нотаріусу, в ЦНАП, райдержадміністрацію або виконавчий орган міської, сільської чи селищної ради. Після отримання виписки з ЄДР можна відкривати рахунок у банку.
Щоб отримувати більше інформації про реєстрацію суб’єктів господарської діяльності, нарахування податків і зборів, читайте матеріали блогу на Portmone. Крім того, на нашій платформі можна швидко сплатити військовий збір, ЄСВ, єдиний податок і ПДФО за найманих працівників.