Як зареєструвати ТОВ

Як зареєструвати ТОВ
Stanislav Shulga
Stanislav Shulga
79

Найпопулярнішою організаційно-правовою формою юридичних осіб в Україні є товариство з обмеженою відповідальністю. Реєстрацію ТОВ обирають, коли засновниками компанії бажають бути кілька осіб, а також якщо власники планують залучати інвестиції та розвивати бізнес з великими оборотами. Крім того, для деяких напрямів, наприклад, для надання фінансових чи страхових послуг, створення ФОПу недостатньо, тому підприємцям доводиться відкривати юрособу.

У цій статті поговоримо про нюанси реєстрації ТОВ онлайн і офлайн, поділимося покроковим алгоритмом проходження процедури та з’ясуємо, що потрібно для початку роботи.

Перш ніж перейти до важливих етапів відкриття господарського товариства, пропонуємо розібратися, що таке ТОВ і в чому полягають його особливості.

ТОВ — це приватне підприємство, засноване однією або кількома фізичними чи юридичними особами, розмір часток яких встановлюється в статуті. Учасниками компанії можуть бути як резиденти, так і нерезиденти.

Ключова ознака цієї організаційно-правової форми — відповідальність співвласників за боргами фірми виключно власною часткою в статутному капіталі. Про це, власне, і свідчить визначення «товариство з обмеженою відповідальністю». Натомість ФОП відповідає за зобов’язаннями власним майном і коштами на особистих рахунках.

Усі моменти, пов’язані зі створенням ТОВ, регулюються Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». У період дії воєнного стану додатково мають враховуватися положення постанови Кабміну № 209 від 6 березня 2022 року.

Чимало бізнесменів-початківців доручають реєстрацію компанії досвідченим юристам. Втім, це можна зробити самостійно, заощадивши кошти. Процес не такий вже й складний, тим паче коли під рукою є інструкція, в якій пошагово роз’яснюється, як відкрити ТОВ, які документи потрібні та куди їх надсилати.

Покрокова інструкція з реєстрації ТОВ

Щоб зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю, не звертаючись по допомогу до фахівців, потрібно виконати наступні дії.

  1. Визначитися з назвою компанії. Найменування має бути унікальним, не повторювати назву іншого зареєстрованого в Україні суб’єкта господарювання або торговельної марки. Наявність збігів можна перевірити в ЄДР, на сайтах YouControl або Opendatabot. Крім того, найменування не повинно бути схожим на назви держорганів, повторювати історичні назви, асоціюватися з комуністичним режимом, містити абревіатури чи інші елементи, заборонені законом.
  2. Обрати коди КВЕД. Нещодавно ми розповідали про вибір видів економічної діяльності для ФОПів. Для визначення напрямів ведення бізнесу ТОВ застосовується той самий класифікатор. Принцип обрання кодів аналогічний: один — головний, інші — відповідають додатковим послугам і суміжним видам діяльності. 
Нагадаємо, що відсутність доходів за зареєстрованим КВЕДом не несе жодних негативних наслідків. Натомість провадження комерційної діяльності за кодом, не зафіксованим у реєстраційних документах, загрожує низкою проблем, зокрема блокуванням податкових накладних. Також варто враховувати, що застосування деяких кодів вимагає від компанії отримання ліцензії.
  1. Знайти юридичну адресу. Майбутні співвласники ТОВ мають змогу вибрати один з трьох доступних варіантів:
  • придбання або оренда приміщення. Це найкращий шлях, оскільки надходження важливої кореспонденції та податкові перевірки відбуваються саме за зареєстрованою юрадресою;
  • використання домашньої адреси будь-кого з учасників товариства. Такий вибір цілком законний, проте не дуже зручний з огляду на необхідність у візитах представників контрольних органів;
  • оренда юридичної адреси в спеціалізованій компанії. У цьому разі варто звертатися до надійного надавача послуг, що пропонує немасову адресу з реальним офісом. Деякі організації включають до пакета обслуговування отримання кореспонденції, повідомлення про надходження листів або надання приміщень для проведення ревізій.

Зазначення в реєстраційних документах неправдивих даних або фактична відсутність компанії за юрадресою може призвести до блокування податкових накладних і нарахування штрафів. Внесення в ЄДР адреси, що є неактуальною або не існує, свідчить про ненадійність фірми та може відштовхнути потенційних клієнтів, інвесторів і партнерів.

  1. Сформувати статутний капітал. До нього можна включати грошові ресурси, цінні папери, рухоме та нерухоме майно, вартість якого оцінена незалежною експертизою. Найпоширеніший варіант — внесення грошових активів. Це може бути будь-яка сума від 1 грн. 

Якщо товариство має кілька учасників, ступінь впливу кожного з них на роботу компанії залежить від його частки. Так, власник 50% має право блокувати діяльність ТОВ у випадку виникнення розбіжностей з іншими співзасновниками.

  1. Провести загальні збори учасників. На них затверджуються назва та юрадреса, призначається директор і визначається статус інших співзасновників. Крім того, формується та узгоджується статут, а також підписується протокол. Для створення статуту часто використовується шаблон, що адаптується під конкретні потреби суб’єкта господарської діяльності.
  2. Подати реєстраційну заяву. Цей етап передбачає заповнення форми 2, бланк якої затверджений наказом Мін’юсту №3268/5 від 18 листопада 2016 року (поля, дані за якими відсутні, не заповнюються). Заява і необхідні документи, на переліку яких далі ми зупинимося детальніше, подаються держреєстратору. Реєстрація ТОВ онлайн відбувається автоматично чи за його участю. Важливих нюансів процедури ми також торкнемося окремо.
  3. Обрати систему оподаткування. За замовчуванням діє загальна система. Проте, якщо власники бажають сплачувати єдиний податок і ПДВ, для цього разом із реєстраційною подаються окремі заяви.

На компанії, що мають штат найманих працівників, також покладаються сплата єдиного соціального внеску (22%) за кожного працевлаштованого, а також відрахування з їхніх зарплат ПДФО (18%) і військового збору (1,5%).

Згідно з чинними законодавчими нормами, ТОВ може розпочинати роботу після появи відомостей про нього в ЄДР. Дані про взяття юрособи на облік є у відкритому доступі. Свідоцтво про реєстрацію компанії в Україні не видається з 2011 року.

Для здійснення і прийняття юрособою платежів обов’язково потрібно відкрити банківський розрахунковий рахунок, що може бути гривневим або мультивалютним. Крім того, для подання звітності варто мати електронний цифровий підпис, котрий можна оформити в ЦСК податкової служби чи в банку одночасно з відкриттям рахунку. Наявність печатки для ТОВ сьогодні не є обов’язковою.

Як відкрити ТОВ через Дію

Електронна послуга з реєстрації товариства доступна в Україні з 2020 року. З серпня 2022-го участь держреєстратора не є обов’язковою, оскільки можливе також автоматичне відкриття ТОВ. У Дії функція має назву «Реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту». Модельний статут — це типовий установчий документ, що є однаковим для всіх юросіб, котрі його використовують.

Для реєстрації компанії в автоматичному режимі мають виконуватися наступні умови:

  • всі співзасновники фірми — фізособи-резиденти;
  • в заявці вказані унікальні номери запису в демографічному реєстрі всіх майбутніх бенефіціарних власників (їх можна знайти в паспорті у вигляді ID-картки або в біометричному документі для виїзду за кордон);
  • щодо керівника і довіреної особи відсутні відомості про обмеження на зайняття певними видами діяльності.

Щоб подати реєстраційну заявку через Дію, скористайтеся простою інструкцією.

  1. Авторизуйтеся на порталі за допомогою Bank ID, Дія.Підпису, файлового чи апаратного ключа.
  1.  У каталозі послуг перейдіть у вкладку «Створення бізнесу».
  1. Оберіть у переліку пункт «Реєстрація ТОВ на основі модельного статуту».
  1. Ознайомтеся з умовами та натисніть кнопку «Зареєструвати ТОВ».
  1. Введіть повну (за бажанням — також скорочену) назву майбутньої компанії українською мовою. За необхідності надалі працювати з закордонними контрагентами зазначте найменування англійською мовою.
  1. Вкажіть юридичну адресу і розмір статутного капіталу.
  1. Впишіть інформацію про всіх співзасновників і керівника. Визначте, чи матимуть вони довірених осіб.
  2. Вкажіть бенефіціарів, тобто осіб, що отримуватимуть прибуток з бізнесу.
  3. Надайте контактні дані для зв’язку з представниками ТОВ.
  1. Оберіть КВЕД.
  2. Визначтесь із системою оподаткування і сплатою ПДВ.

Підпишіть і надішліть заявку, що буде зареєстрована автоматично або через реєстратора та надійде до податкової. Її статус можна відстежити в особистому профілі в розділі замовлених послуг. Після внесення відомостей до ЄДР виписка з’явиться в кабінеті громадянина.

Переваги та недоліки відкриття ТОВ онлайн

Перевагами онлайн-реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю є:

  • максимально проста процедура, для якої не потрібно готувати та збирати пакет документів, а також особисто відвідувати держреєстратора;
  • можливість подати заявку за 20 хвилин. Отримати результат можна протягом 10 хвилин (у разі автоматичної реєстрації) або 1 дня (у випадку залучення держреєстратора);
  • відсутність необхідності в поданні окремих заяв на застосування спрощеної системи оподаткування та реєстрації компанії в податковій як платника ПДВ. Усі дані вказуються в одній заявці та передаються ДПС;
  • доступність формування власної редакції модельного статуту шляхом включення чи виключення окремих стандартних пунктів;
  • безоплатність послуги. Реєстрація офлайн зазвичай потребує залучення нотаріуса, робота якого оплачується.
Доступність відкриття ТОВ в онлайн-форматі значно спрощує процес реєстрації бізнесу, заощаджує час, нівелює суб’єктивний фактор, знижує ймовірність відмови та усуває корупційні чинники.

Водночас інтернет-реєстрація компанії неможлива, якщо:

  • модельний статут не підходить для врегулювання діяльності товариства;
  • хоча б один з учасників ТОВ не є громадянином України;
  • потрібно внести зміни у функціонування ТОВ.

В усіх перелічених випадках реєстраційна процедура здійснюється виключно офлайн. Через Дію можливо лише перевести компанію на діяльність на основі модельного статуту.

Як зареєструвати ТОВ в Україні офлайн 

Як ми вже зазначали вище, для реєстрації ТОВ потрібно заповнити заяву згідно з формою 2, а за необхідності — висловити бажання переказувати податки за спрощеною системою та бути платником ПДВ. Крім цих заяв слід підготувати:

  • копії документів, що ідентифікують особи бенефіціарних власників;
  • завірені нотаріусом статут і протокол зборів учасників, на яких було прийняте рішення про створення фірми;
  • структуру власності за встановленою чинним законодавством формою.

Якщо співзасновником виступатиме іноземна юрособа, знадобляться витяги з судового, банківського і торговельного реєстрів.

Документи для реєстрації ТОВ подаються особисто або надсилаються поштою державному чи приватному нотаріусу, в ЦНАП, райдержадміністрацію або виконавчий орган міської, сільської чи селищної ради. Після отримання виписки з ЄДР можна відкривати рахунок у банку.
Щоб отримувати більше інформації про реєстрацію суб’єктів господарської діяльності, нарахування податків і зборів, читайте матеріали блогу на Portmone. Крім того, на нашій платформі можна швидко сплатити військовий збір, ЄСВ, єдиний податок і ПДФО за найманих працівників.

Сподобалась стаття? Оцініть, будь ласка. Автору буде приємно 😌
Та поділіться в месенджерах